Załącznik nr 1 do Zarządzenia
Kierownika MOPS Krynica Morska
Nr 22/2014 z dnia 29.12.2014r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W KRYNICY MORSKIEJ
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i zasady funkcjonowania Ośrodka a w szczególności strukturę, zakresy działania, podział zadań, zasady kierowania pracą w ośrodku, zasady i tryb opracowania aktów prawnych, zasady podpisywania pism i dokumentów, zasady ich udostępniania.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Ośrodku lub MOPS – należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej;
2) Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej;
3) Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej;
4) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Krynicy Morskiej;
5) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Krynicy Morskiej;
6) Głównym Księgowym - należy przez to rozumieć Głównego Księgowego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej;
7) Wydziałach – należy przez to rozumieć Wydział Pomocy Społecznej, Świadczeń Rodzinnych, Funduszu Alimentacyjnego oraz Finansowy;
8) Działach - należy przez to rozumieć Dział ds Pomocy Społecznej, Dział ds Asysty Rodzinnej i Dział ds Usług Opiekuńczych.
§ 3
1. Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy – Miasta Krynica Morska.
2. Ośrodek realizuje zadania w zakresie pomocy społecznej oraz innych zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej i innych ustaw oraz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, określonych w statucie Ośrodka przez Radę Miejską.
3. Postanowienia Regulaminu dotyczą wszystkich pracowników bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko.
4. Każdy pracownik Ośrodka przed rozpoczęciem pracy zobowiązany jest do zapoznania się z treścią Regulaminu. Oświadczenie pracownika dotyczące znajomości regulaminu, zaopatrzone w podpis i datę dołącza się do akt osobowych.
§ 4
1. Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Miejskiej w Krynicy Morskiej, Statutu oraz zarządzeń Kierownika.
§ 5
Podstawą działania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej jest:
1. ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
( Dz. U. z 2013 r., poz. 182 z późn. zm.);
2. ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2013r., poz. 594 z późn. zm.);
3. ustawa z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych
(Dz. U. z 2014r.,poz. 1202 z późn. zm.);
4. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 267 z późn.zm);
5. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych
( t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 885 z późn.zm.);
6. ustawa z dnia 29 września 1994r., o rachunkowości
( t.j. Dz.U.z 2013r., poz. 330 z późn.zm.);
7. ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012r., poz. 1356 z późn. zm.);
8. ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
( Dz. U. z 2005r., Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.);
9. ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
( Dz. U. z 2013r., poz. 135 z późn. zm.)
10. ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych
( Dz. U. z 2013r., poz. 1456 z późn. zm.)
11. ustawa z dnia 19 października 2007r. o pomocy osobom uprawnionych do alimentów ( Dz.U. z 2012 r., poz.1228 z późn. zm.)
12. ustawa z dnia27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze
środków publicznych (Dz.U. z 2008r.Nr 164, poz.1027 z póżn.zm.),
13. ustawa z dnia 4 kwietnia 2014 roku o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
(Dz.U. z 2014r.,poz. 567),
14. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 roku w sprawie szczegółowych
warunków realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych (Dz.U. z 2014r.,poz.755)
15. Status Miasta Krynica Morska;
16. Status MOPS Krynica Morska;
17. Inne przepisy prawa materialnego regulujące zadania i kompetencje organów gminy.
Rozdział 2
Misja i cele działania Ośrodka
§ 6
1. Misją Ośrodka jest zapewnienie sprawnego i fachowego realizowania zadań własnych gminy, jak i zleconych w zakresie pomocy społecznej w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej oraz innych ustaw.
2. Celami działania Ośrodka są:
a) wsparcie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka,
b) umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości,
c) analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
d) realizacja zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,
e) rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych
Rozdział 3
Zasady kierowania Ośrodkiem
§ 7
1. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Kierownik.
2. Kierownik kieruje pracą Ośrodka przy pomocy Głównego Księgowego.
3. Główny Księgowy wydaje decyzje administracyjne w zakresie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza na wniosek Kierownika Ośrodka w czasie jego nieobecności.
4. W czasie nieobecności Kierownika- Główny Księgowy wykonuje wszystkie jego czynności z wyjątkiem zatrudniania, zwalniania i nagradzania pracowników.
5. Główny Księgowy pełni funkcję Kierownika Wydziału Finansowego.
6. Kierownik określa szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków dla Głównego Księgowego i pozostałych pracowników.
7. Kierownik wydaje akty wewnętrzne w formie zarządzeń, regulaminów, instrukcji.
§ 8
Kierownik jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Ośrodka.
§ 9
1. Kierownik Ośrodka jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
2. Kierownik Ośrodka decyduje o zatrudnieniu, zwalnianiu, wynagradzaniu, przyznawaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych pracownikom Ośrodka zgodnie z Kodeksem Pracy i regulaminem wynagradzania.
§ 10
1. Kierownik wykonuje zadania według właściwości rzeczowej i miejscowej na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Miejskiej w Krynicy Morskiej, zarządzeń i ustaleń Burmistrza Miasta Krynica Morska i Wojewody Pomorskiego.
2. Kierownik wydaje akty prawne w formie przewidzianej prawem w zakresie posiadanych kompetencji.
§ 11
1. Kierownik załatwia sprawy z zakresu administracji publicznej wydając decyzje administracyjne zgodnie z upoważnieniami Burmistrza.
2. Kierownik wykonuje zadania w ramach pełnomocnictwa ogólnego oraz pełnomocnictw
szczególnych udzielonych przez Burmistrza.
3. Kierownik organizuje, koordynuje, nadzoruje przebieg realizowanych zadań Ośrodka.
4. Kierownik odpowiada za stan bezpieczeństwa i higieny pracy, zabezpieczenia mienia,
ład porządek w kierowanym zakładzie pracy.
5. Kierownik przedstawia Radzie Miejskiej coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka.
6. Kierownik sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
a) Głównego Księgowego,
b) Pracownika Socjalnego, Aspiranta Pracy Socjalnej,
c) Pracownika ds. Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego,
d) Asystenta Rodziny,
e) Opiekunki Społecznej.
Rozdział 4
Organizacja Ośrodka
§ 12
1. Strukturę organizacyjną Ośrodka tworzą samodzielne stanowiska pracy.
2. Schemat organizacyjny Ośrodka stanowi integralną część Regulaminu i jest on określony w załączniku Nr 1 do niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
§ 13
1. W skład Ośrodka wchodzą następujące wydziały z samodzielnymi stanowiskami pracy- działami, które w prowadzonych sprawach otrzymują oznaczenia:
1) Wydział Systemu Pomocy Społecznej (PS) w skład którego wchodzą:
a) Dział ds Pomocy Społecznej (PS) w skład którego wchodzi pracownik socjalny oraz aspirant pracy socjalnej;
b) Obsługa Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego (ZI) którą prowadzi pracownik socjalny;
c) Dział ds. Asysty Rodzinnej (AR) w skład którego wchodzi asystent rodziny;
d) Dział ds. Usług Opiekuńczych (UO) w skład którego wchodzi opiekun w ośrodku pomocy społecznej;
2) Wydział ds Świadczeń Rodzinnych (ŚR), Wydział Funduszu Alimentacyjnego (FA)
w skład którego wchodzi pracownik d/s świadczeń rodzinnych i funduszu
alimentacyjnego,
3) Wydział Finansowy (FK) w skład którego wchodzi główny księgowy;
2. Pracą wymienionych wydziałów i działów bezpośrednio kieruje Kierownik Ośrodka.
3. W czasie nieobecności Kierownika jego obowiązki pełni Główny Księgowy lub inny
wyznaczony pracownik przez Kierownika.
4. Główny Księgowy potwierdza wykonanie podróży służbowej Kierownikowi na
poleceniu wyjazdu.
5. W miarę potrzeb Kierownik zatrudnia pracowników na podstawie umów z Powiatowym Urzędem Pracy, umowy zlecenie lub umów o dzieło.
Rozdział 5
Zakresy działania Wydziałów Ośrodka
§ 14
1. Kierownik, Główna Księgowa oraz pracownicy samodzielnych stanowisk pracy,
odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie należyte wykonywanie powierzonych
zadań, a w szczególności za:
1) terminowe, rzetelne i zgodne z prawem załatwianie spraw;
2) gospodarowanie przyznanymi środkami budżetowymi i mieniem, zgodnie z przepisami
prawa oraz z zasadami określonymi przez Radę i Burmistrza;
3) nadzorowanie przestrzegania przez pracowników postanowień regulaminów
obowiązujących w Ośrodku, przepisów bhp i ppoż.,
4) nadzorowanie ochrony danych osobowych oraz ochrony informacji niejawnych i
dostępu do informacji publicznej;
5) usprawnianie organizacji, metod i form pracy;
6) opracowywanie procedur załatwiania poszczególnych spraw;
7) podnoszenie jakości świadczonych usług.
§ 15
1. W celu właściwego wykonywania zadań , Wydziały Ośrodka zobowiązane są do bieżącej
współpracy w szczególności :
1) przygotowywanie projektów oraz realizacja uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza;
2) opracowywanie wniosków do projektu budżetu Miasta Krynica Morska oraz realizacja
zadań ujętych w budżecie;
3) opracowywanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wnioski komisji
Rady;
4) prowadzenie postępowań administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu
administracji publicznej;
5) przygotowywanie spraw do wykonania czynności egzekucyjnych w administracyjnym
postępowaniu egzekucyjnym;
6) kompetentna i sprawna obsługa interesantów;
7) ochrona danych osobowych oraz zapewnienie dostępu do informacji publicznej;
8) stosowanie instrukcji kancelaryjnej;
9) prowadzenie archiwizacji dokumentów;
10 stosowania aktualnie obowiązujących przepisów prawnych;
11) ponoszenie odpowiedzialności za wykonaną pracę;
12) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w toku realizacji zadań.
§ 16
Wydział Systemu Pomocy Społecznej dzieli się na następujące działy :
-
Dział ds. pomocy społecznej,
-
Dział ds asysty rodzinnej,
-
Dział ds usług opiekuńczych.
§ 17
Dział ds. Pomocy Społecznej wykonuje w szczególności zadania w zakresie :
1) realizacji działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich
integracji z środowiskiem;
2) organizacji środowiskowych form pomocy osobom i rodzinom potrzebującym wsparcia;
3) współpracy z lokalnymi instytucjami, organizacjami i podmiotami działającymi w
obszarze pomocy społecznej;
4) przeciw działania negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym;
5) opracowywania i wdrażania programów i projektów ukierunkowanych na pomoc osobom
i rodzinom w środowisku, ze szczególnym naciskiem na grupy osób zagrożonych
ubóstwem, bezdomnością i wykluczeniem społecznym;
6) pracy socjalnej;
7) profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
8) prowadzenia postępowań w sprawie przyznania świadczeń z pomocy społecznej;
9) realizacji świadczeń pieniężnych, usług i świadczeń w naturze;
10) prowadzenie całości dokumentacji z zakresu pomocy społecznej klientów Ośrodka
w tym : przyjmowanie wniosków, przeprowadzania wywiadów środowiskowych, przygotowywanie decyzji administracyjnych, sporządzania list wypłat zasiłków oraz przekazywanie ich do księgowości, sporządzania sprawozdań z zakresu pomocy społecznej;
11) prowadzenia postępowań związanych z kierowaniem do domów pomocy społecznej
i lokalnych ośrodków wsparcia;
12) prowadzenie postępowania administracyjnego w zakresie powierzonych zadań, w tym
wykonywanie czynności związanych z postępowaniami odwoławczymi;
13) sporządzaniu bilansu potrzeb i sprawozdań z zakresu pomocy pomocy społecznej;
14) zgłaszanie do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego świadczeniobiorców,pomocy
społecznej – prowadzenie ewidencji;
15) prowadzenie ewidencji odwołań od decyzji administracyjnych;
16) organizowanie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu
zamieszkania zgodnie z obowiązującymi przepisami;
17) prowadzenia dokumentacji dotyczącej realizacji usług opiekuńczych;
18) obsługa systemu informatycznego dotyczącego pomocy społecznej;
19) udział w posiedzeniu oraz grupach roboczych Zespołu Interdyscyplinarnego na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
20) prowadzenie monitoringu rodzin dotkniętych zjawiskiem przemocy;
21) obsługa administracyjna i biurowa prowadzonych postępowań ZI,
22) zastępstwo pracownika na stanowisku ds. Asysty Rodzinnej i z Wydziału Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego w czasie nieobecności w pracy,
23) wykonywanie innych czynności zlecanych przez Kierownika .
§ 18
Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Krynicy Morskiej, którą wykonuje Dział Pomocy Społecznej - pracownik socjalny.
§ 19
Dział ds. Asysty Rodzinnej wykonuje w szczególności zadania w zakresie :
1) zapewnienia wsparcia rodzinie przeżywającej trudności w wypełnieniu swoich funkcji;
2) analizowania sytuacji rodzin będących w kryzysie;
3) przeciwdziałania marginalizacji i degradacji społecznej rodziny;
4) pomocy i opieki wychowania dzieci oraz pomocy w prowadzeniu gospodarstwa
domowego;
5) wydawania opinii o rodzinie i jej członkach na wniosek sądu lub innych uprawnionych
organów;
6) opracowywania i realizacji indywidualnych planów pomocy rodzinie we współpracy
z członkami rodziny oraz pracownikiem socjalnym;
7) wspierania aktywności społecznej rodzin;
8) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia
bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
9) dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny;
10) monitorowania funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
11) sporządzanie na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członków,
12)współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dzieci i rodziny,
13) współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o której mowa w art. 9a ustawy z dnia 29 lipca 2005r., o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493 z późn.zm),
14) zastępstwo pracownika z działu ds Pomocy Społecznej podczas nieobecności w pracy,
15) wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika.
§ 20
Dział ds. Usług opiekuńczych realizowany jest przez opiekuna w ośrodku pomocy społecznej i jego zadaniem w szczególności jest:
1) prowadzenie usług opiekuńczych dla osób samotnych wymagających tej formy pomocy jak również dla osób w rodzinie, którym rodzina nie może zapewnić opieki i usług w szczególności w zakresie zaspokojenia podstawowych , codziennych potrzeb życiowych, opieki higieniczno-sanitarnej jak również pielęgnacji zleconej przez lekarza,
2) realizacja usług opiekuńczych następuje w miejscu zamieszkania osób zainteresowanych.
§ 21
Wydział Świadczeń Rodzinnych wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1) prowadzenia postępowania w sprawach dotyczących świadczeń rodzinnych;
2) ustalania uprawnień do świadczeń rodzinnych i ich wypłacanie;
3) koordynacji realizacji świadczeń rodzinnych;
4) przygotowywania projektów decyzji administracyjnych z zakresu przyznawanych
świadczeń rodzinnych;
5) przygotowywania należnych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz
ubezpieczenie zdrowotne z tytułu wypłaty świadczeń rodzinnych;
6) prowadzenia rejestrów składanych wniosków oraz wydanych decyzji;
7) prowadzenia postępowań w sprawach wniesionych odwołań;
8) sporządzania statystycznych zestawień wydawanych decyzji administracyjnych oraz
przygotowanie do finansowej realizacji.
9) sporządzania bilansu potrzeb i sprawozdań,
10) prowadzenie postępowania w sprawie świadczeń nienależnie pobranych,
1
Liczba wyświetleń: 584
Utworzono dnia: 20.08.2015
Dokument wprowadził:
Admin
Dokument opublikował:
Administrator główny
02.11.2017, Administrator główny:
Edycja zakładki Regulaminy