Regulamin i schemat organizacyjny
ZARZĄDZENIE NR MOPS.021.8.2018
Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej
z dnia 01 marca 2018 roku
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej
Na podstawie § 10 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej z dnia 30 marca 2017 roku roku uchwalonego uchwałą nr XXVII/258/17 Rady Miejskiej w Krynicy Morskiej
zarządza się co następuje:
§ 1
Nadaje się Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§ 2
Uchyla się:
-
Zarządzenie nr 22/2014 Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej z dnia 29 grudnia 2014 roku w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej,
-
Zarządzenie Nr 33/2015 z dnia 17.11.2015r. w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej,
-
Zarządzenie Nr 40/2015 z dnia 30.12.2015r. w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej,
-
Zarządzenie Nr 08/2016 z dnia 01.04.2016r. w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej,
-
Zarządzenie Nr 07/2017 z dnia 03.04.2017r. w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej,
§ 3
Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej
wchodzi w życie z dniem 01 marca 2018 roku i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń.
ZARZĄDZENIE NR MOPS.021.8.2018
Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej
z dnia 01 marca 2018 roku
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej
Na podstawie § 10 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej z dnia 30 marca 2017 roku roku uchwalonego uchwałą nr XXVII/258/17 Rady Miejskiej w Krynicy Morskiej
zarządza się co następuje:
§ 1
Nadaje się Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§ 2
Uchyla się:
-
Zarządzenie nr 22/2014 Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej z dnia 29 grudnia 2014 roku w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej,
-
Zarządzenie Nr 33/2015 z dnia 17.11.2015r. w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej,
-
Zarządzenie Nr 40/2015 z dnia 30.12.2015r. w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej,
-
Zarządzenie Nr 08/2016 z dnia 01.04.2016r. w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej,
-
Zarządzenie Nr 07/2017 z dnia 03.04.2017r. w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej,
§ 3
Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej
wchodzi w życie z dniem 01 marca 2018 roku i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W KRYNICY MORSKIEJ
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i zasady funkcjonowania Ośrodka a w szczególności strukturę, zakresy działania, podział zadań, zasady kierowania pracą w ośrodku, zasady i tryb opracowania aktów prawnych, zasady podpisywania pism i dokumentów, zasady ich udostępniania.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Ośrodku lub MOPS – należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej;
2) Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej;
3) Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej;
4) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Krynicy Morskiej;
5) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Krynicy Morskiej;
6) Głównym Księgowym - należy przez to rozumieć Głównego Księgowego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej;
7) Wydziałach – należy przez to rozumieć Wydział Pomocy Społecznej, Świadczeń Rodzinnych, Funduszu Alimentacyjnego oraz Finansowy;
8) Działach - należy przez to rozumieć Dział ds Pomocy Społecznej, Dział ds Asysty Rodzinnej i Dział ds Usług Opiekuńczych.
§ 3
1. Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy – Miasta Krynica Morska.
2. Ośrodek realizuje zadania w zakresie pomocy społecznej oraz innych zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej i innych ustaw oraz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, określonych w statucie Ośrodka przez Radę Miejską.
3. Postanowienia Regulaminu dotyczą wszystkich pracowników bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko.
4. Każdy pracownik Ośrodka przed rozpoczęciem pracy zobowiązany jest do zapoznania się z treścią Regulaminu. Oświadczenie pracownika dotyczące znajomości regulaminu, zaopatrzone w podpis i datę dołącza się do akt osobowych.
§ 4
1. Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Miejskiej w Krynicy Morskiej, Statutu oraz zarządzeń Kierownika.
§ 5
Podstawą działania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej jest:
1. ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
(t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1769 z późn. zm.);
2. ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
(t.j. Dz. U. z 2017r., poz. 1875 z późn. zm.);
3. ustawa z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych
(t.j. Dz. U. z 2016r.,poz. 902);
4. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017r., poz. 1257 z późn.zm);
5. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych
( t.j. Dz. U. z 2017r., poz. 2077 z późn.zm.);
6. ustawa z dnia 29 września 1994r., o rachunkowości
( t.j. Dz.U.z 2017r., poz. 2342 z późn.zm.),
7. ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
( t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 1390);
8. ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
(t.j. Dz. U. z 2017r., poz. 697 z późn. zm.)
9. ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych
(t.j. Dz. U. z 2017r., poz. 1952 z późn. zm.)
10. ustawa z dnia 19 października 2007r. o pomocy osobom uprawnionych do alimentów (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz.489 z późn. zm.)
11. ustawa z dnia27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze
środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2017r., poz.1938 z póżn.zm.),
12. ustawa z dnia 4 kwietnia 2014 roku o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
(t.j. Dz.U. z 2017r.,poz. 2092 z późn.zm),
13. uchwała nr 85 Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 roku w sprawie ustanowienia rządowego programu dla rodzin wielodzietnych (M.P. z 2014r. Poz. 430)
14. ustawa z dnia 5 grudnia 2014r. o Karcie Dużej Rodziny (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 1832 z późn.zm.),
15. ustawy z dnia 11 lutego 2016r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2017r., poz.1851 z późn. zm),
16. ustawy z dnia 4 listopada 2016r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „ Za życiem” ( Dz. U. z 2016r., poz. 1860),
17. ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi(t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 487 z późn. zm.),
18.ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 224 z późn. zm. ),
19. uchwała nr 221 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2013r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania „ na lata 2014-2020 ( t.j. M.P. z 2015r. poz.821),
20. ustaw z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. 2017r., poz. 1201 z późn. zm.),
21. ustawa z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017r., poz. 1778 z późn. zm.),
22. ustawa z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 1828),
23. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy ( t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 645 z późn. zm.),
24.ustawa z dnia 24 stycznia 1991r. o kombatantach i niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 1255 ),
25. inne ustawy nakładające na Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywanie zadań i przepisy wykonawcze do tych ustaw,
26. Status Miasta Krynica Morska;
27. Status MOPS Krynica Morska;
28. Inne przepisy prawa materialnego regulujące zadania i kompetencje organów gminy.
Rozdział 2
Misja i cele działania Ośrodka
§ 6
1. Misją Ośrodka jest zapewnienie sprawnego i fachowego realizowania zadań własnych gminy, jak i zleconych w zakresie pomocy społecznej w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej oraz innych ustaw.
2. Celami działania Ośrodka są:
a) wsparcie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka,
b) umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości,
c) analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
d) realizacja zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,
e) rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych
Rozdział 3
Zasady kierowania Ośrodkiem
§ 7
1. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Kierownik.
2. Kierownik kieruje pracą Ośrodka.
3. W czasie nieobecności Kierownika jego obowiązki oraz wszystkie czynności z wyjątkiem zatrudniania, zwalniania i nagradzania pracowników pełni inny wyznaczony pracownik przez Kierownika.
4.Wyznaczony pracownik również wydaje decyzje administracyjne w zakresie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza na wniosek Kierownika Ośrodka w czasie jego nieobecności.
5. Główny Księgowy pełni funkcję Kierownika Wydziału Finansowego.
6.Kierownik określa szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków dla Głównego Księgowego i pozostałych pracowników.
7. Kierownik wydaje akty wewnętrzne w formie zarządzeń, regulaminów, instrukcji.
§ 8
Kierownik jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Ośrodka.
§ 9
1. Kierownik Ośrodka jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
2. Kierownik Ośrodka decyduje o zatrudnieniu, zwalnianiu, wynagradzaniu, przyznawaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych pracownikom Ośrodka zgodnie z Kodeksem Pracy i regulaminem wynagradzania.
§ 10
1. Kierownik wykonuje zadania według właściwości rzeczowej i miejscowej na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Miejskiej w Krynicy Morskiej, zarządzeń i ustaleń Burmistrza Miasta Krynica Morska i Wojewody Pomorskiego.
2. Kierownik wydaje akty prawne w formie przewidzianej prawem w zakresie posiadanych kompetencji.
§ 11
1. Kierownik załatwia sprawy z zakresu administracji publicznej wydając decyzje administracyjne zgodnie z upoważnieniami Burmistrza.
2. Kierownik wykonuje zadania w ramach pełnomocnictwa ogólnego oraz pełnomocnictw
szczególnych udzielonych przez Burmistrza.
3. Kierownik organizuje, koordynuje, nadzoruje przebieg realizowanych zadań Ośrodka.
4. Kierownik odpowiada za stan bezpieczeństwa i higieny pracy, zabezpieczenia mienia,
ład porządek w kierowanym zakładzie pracy.
5. Kierownik przedstawia Radzie Miejskiej coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka.
6. Kierownik sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
a) Głównego Księgowego,
b) Pracownika Socjalnego, Aspiranta Pracy Socjalnej,
c) Pracownika ds. Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego,
d) Asystenta Rodziny,
e) Opiekuna w ośrodku pomocy społecznej.
Rozdział 4
Organizacja Ośrodka
§ 12
1. Strukturę organizacyjną Ośrodka tworzą samodzielne stanowiska pracy.
2. Schemat organizacyjny Ośrodka stanowi integralną część Regulaminu i jest on określony w załączniku Nr 1 do niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
§ 13
1. W skład Ośrodka wchodzą następujące wydziały z samodzielnymi stanowiskami pracy- działami, które w prowadzonych sprawach otrzymują oznaczenia:
1) Wydział Systemu Pomocy Społecznej (PS) w skład którego wchodzą:
a) Dział ds Pomocy Społecznej (PS) składa się z dwóch pracowników socjalnych wykonujących pracę w terenie oraz trzeciego pracownika socjalnego wykonującego inne zadania administracyjne bądź aspiranta pracy socjalnej ( do czasu nabycia uprawnień pracownika socjalnego) ;
b) Obsługa Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego (ZI) którą prowadzi wyznaczony pracownik socjalny;
c) Dział ds. Asysty Rodzinnej (AR) w skład którego wchodzi jeden asystent rodziny;
d) Dział ds. Usług Opiekuńczych (UO) w skład którego wchodzi dwóch opiekunów w ośrodku pomocy społecznej;
2) Wydział ds Świadczeń Rodzinnych (ŚR), Wydział Funduszu Alimentacyjnego (FA)
w skład którego wchodzi pracownik d/s świadczeń rodzinnych i funduszu
alimentacyjnego,
3) Wydział Finansowy (FK) w skład którego wchodzi główny księgowy;
2. Pracą wymienionych wydziałów i działów bezpośrednio kieruje Kierownik Ośrodka.
3. W czasie nieobecności Kierownika jego obowiązki pełni inny wyznaczony pracownik przez Kierownika.
4. Główny Księgowy potwierdza wykonanie podróży służbowej Kierownikowi na
poleceniu wyjazdu.
5. W miarę potrzeb Kierownik zatrudnia pracowników na podstawie umów z Powiatowym Urzędem Pracy, umowy zlecenie lub umów o dzieło.
Rozdział 5
Zakresy działania Wydziałów Ośrodka
§ 14
1. Kierownik, Główna Księgowa oraz pracownicy samodzielnych stanowisk pracy,
odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie należyte wykonywanie powierzonych
zadań, a w szczególności za:
1) terminowe, rzetelne i zgodne z prawem załatwianie spraw;
2) gospodarowanie przyznanymi środkami budżetowymi i mieniem, zgodnie z przepisami
prawa oraz z zasadami określonymi przez Radę i Burmistrza;
3) nadzorowanie przestrzegania przez pracowników postanowień regulaminów
obowiązujących w Ośrodku, przepisów bhp i ppoż.,
4) nadzorowanie ochrony danych osobowych oraz ochrony informacji niejawnych i
dostępu do informacji publicznej;
5) usprawnianie organizacji, metod i form pracy;
6) opracowywanie procedur załatwiania poszczególnych spraw;
7) podnoszenie jakości świadczonych usług.
§ 15
1. W celu właściwego wykonywania zadań , Wydziały Ośrodka zobowiązane są do bieżącej
współpracy w szczególności :
1) przygotowywanie projektów oraz realizacja uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza;
2) opracowywanie wniosków do projektu budżetu Miasta Krynica Morska oraz realizacja
zadań ujętych w budżecie;
3) opracowywanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wnioski komisji
Rady;
4) prowadzenie postępowań administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu
administracji publicznej;
5) przygotowywanie spraw do wykonania czynności egzekucyjnych w administracyjnym
postępowaniu egzekucyjnym;
6) kompetentna i sprawna obsługa interesantów;
7) ochrona danych osobowych oraz zapewnienie dostępu do informacji publicznej;
8) stosowanie instrukcji kancelaryjnej;
9) prowadzenie archiwizacji dokumentów;
10 stosowania aktualnie obowiązujących przepisów prawnych;
11) ponoszenie odpowiedzialności za wykonaną pracę;
12) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w toku realizacji zadań.
§ 16
Wydział Systemu Pomocy Społecznej dzieli się na następujące działy :
-
Dział ds. pomocy społecznej,
-
Dział ds asysty rodzinnej,
-
Dział ds usług opiekuńczych.
§ 17
Dział ds. Pomocy Społecznej wykonuje w szczególności zadania w zakresie :
1) realizacji działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich
integracji z środowiskiem;
2) organizacji środowiskowych form pomocy osobom i rodzinom potrzebującym wsparcia;
3) współpracy z lokalnymi instytucjami, organizacjami i podmiotami działającymi w
obszarze pomocy społecznej;
4) przeciw działania negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym;
5) opracowywania i wdrażania programów i projektów ukierunkowanych na pomoc osobom
i rodzinom w środowisku, ze szczególnym naciskiem na grupy osób zagrożonych
ubóstwem, bezdomnością i wykluczeniem społecznym;
6) pracy socjalnej;
7) profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
8) prowadzenia postępowań w sprawie przyznania świadczeń z pomocy społecznej;
9) realizacji świadczeń pieniężnych, usług i świadczeń w naturze;
10) prowadzenie całości dokumentacji z zakresu pomocy społecznej klientów Ośrodka
w tym : przyjmowanie wniosków, przeprowadzania wywiadów środowiskowych, przygotowywanie decyzji administracyjnych, sporządzania list wypłat zasiłków oraz przekazywanie ich do księgowości, sporządzania sprawozdań z zakresu pomocy społecznej;
11) prowadzenia postępowań związanych z kierowaniem do domów pomocy społecznej
i lokalnych ośrodków wsparcia;
12) prowadzenie postępowania administracyjnego w zakresie powierzonych zadań, w tym
wykonywanie czynności związanych z postępowaniami odwoławczymi;
13) sporządzaniu bilansu potrzeb i sprawozdań z zakresu pomocy pomocy społecznej;
14) zgłaszanie do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego świadczeniobiorców,pomocy
społecznej – prowadzenie ewidencji;
15) prowadzenie ewidencji odwołań od decyzji administracyjnych;
16) organizowanie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu
zamieszkania zgodnie z obowiązującymi przepisami;
17) prowadzenia dokumentacji dotyczącej realizacji usług opiekuńczych;
18) obsługa systemu informatycznego dotyczącego pomocy społecznej;
19) udział w posiedzeniu oraz grupach roboczych Zespołu Interdyscyplinarnego na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
20) prowadzenie monitoringu rodzin dotkniętych zjawiskiem przemocy;
21) obsługa administracyjna i biurowa prowadzonych postępowań ZI,
22) prowadzenie postępowań w zakresie dotyczących świadczeń wychowawczych,
23) realizację rządowego programu dla rodzin wielodzietnych poprzez przyjmowanie i i rozpatrywanie wniosków o wydanie Karty Dużej Rodziny, wysyłanie zapotrzebowań i sprawozdań oraz gromadzenie niezbędnej dokumentacji KDR,
24) zastępstwo pracownika na stanowisku ds. Asysty Rodzinnej i z Wydziału Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego w czasie nieobecności w pracy,
25) wykonywanie innych czynności zlecanych przez Kierownika .
§ 18
Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Krynicy Morskiej, którą wykonuje Dział Pomocy Społecznej - wyznaczony pracownik socjalny.
§ 19
Dział ds. Asysty Rodzinnej wykonuje w szczególności zadania w zakresie :
1) zapewnienia wsparcia rodzinie przeżywającej trudności w wypełnieniu swoich funkcji;
2) analizowania sytuacji rodzin będących w kryzysie;
3) przeciwdziałania marginalizacji i degradacji społecznej rodziny;
4) pomocy i opieki wychowania dzieci oraz pomocy w prowadzeniu gospodarstwa
domowego;
5) wydawania opinii o rodzinie i jej członkach na wniosek sądu lub innych uprawnionych
organów;
6) opracowywania i realizacji indywidualnych planów pomocy rodzinie we współpracy
z członkami rodziny oraz pracownikiem socjalnym;
7) wspierania aktywności społecznej rodzin;
8) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia
bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
9) dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny;
10) monitorowania funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
11) sporządzanie na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członków,
12)współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dzieci i rodziny,
13) współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o której mowa w art. 9a ustawy z dnia 29 lipca 2005r., o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493 z późn.zm),
14) zastępstwo pracownika z działu ds Pomocy Społecznej podczas nieobecności w pracy,
15) wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika.
Asystent rodziny w terenie pracuje z rodziną na podstawie harmonogramu pracy.
§ 20
Dział ds. Usług opiekuńczych realizowany jest przez opiekuna w ośrodku pomocy społecznej i jego zadaniem w szczególności jest:
1) realizacja usług opiekuńczych dla osób samotnych wymagających tej formy pomocy jak również dla osób w rodzinie, którym rodzina nie może zapewnić opieki i usług w szczególności w zakresie zaspokojenia podstawowych , codziennych potrzeb życiowych, opieki higieniczno-sanitarnej jak również pielęgnacji zleconej przez lekarza oraz czynności gospodarczych,
2) prowadzenia kart czynności ,
3) realizacja usług opiekuńczych następuje w miejscu zamieszkania osób zainteresowanych,
4) wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika.
Opiekun realizuje usługi w terenie na podstawie harmonogramu pracy.
§ 21
Wydział Świadczeń Rodzinnych wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1) prowadzenia postępowania w sprawach dotyczących świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, jednorazowych świadczeń z ustawy 'za życiem” i ;
2) ustalania uprawnień do świadczeń rodzinnych i ich wypłacanie;
3) koordynacji realizacji świadczeń rodzinnych;
4) przygotowywania projektów decyzji administracyjnych z zakresu przyznawanych
świadczeń rodzinnych;
5) przygotowywania należnych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz
ubezpieczenie zdrowotne z tytułu wypłaty świadczeń rodzinnych;
6) prowadzenia rejestrów składanych wniosków oraz wydanych decyzji;
7) prowadzenia postępowań w sprawach wniesionych odwołań;
8) sporządzania statystycznych zestawień wydawanych decyzji administracyjnych oraz
przygotowanie do finansowej realizacji.
9) sporządzania bilansu potrzeb i sprawozdań,
10) prowadzenie postępowania w sprawie świadczeń nienależnie pobranych,
11) ustalania i wypłacania specjalnego zasiłku opiekuńczego oraz zasiłków dla opiekunów,
12) nadzorowanie realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych w sprawie przyjmowania i rozpatrywania wniosków o wydanie Karty Dużej Rodziny, wysyłanie zapotrzebowań i sprawozdań oraz gromadzenie niezbędnej dokumentacji KDR,
13) zastępstwo pracownika z działu ds Pomocy Społecznej podczas nieobecności w pracy,
13) wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika.
§ 22
Wydział Fundusz Alimentacyjny wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1) prowadzenia postępowania w sprawach dotyczących świadczeń z funduszu
alimentacyjnego;
2) ustalenia uprawnień do świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
3) koordynacji realizacji świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
4) przygotowania projektów decyzji administracyjnych z zakresu przyznawanych
świadczeń alimentacyjnych;
5) przeprowadzania wywiadów alimentacyjnych z dłużnikami alimentacyjnymi;
6) podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych;
7) prowadzenia postępowania egzekucyjnego wobec dłużników alimentacyjnych;
8) należne rozliczanie dłużników alimentacyjnych z podziałem wynikającym zgodnie
z przepisem ustawy ;
9) prowadzenia rejestrów składanych wniosków oraz wydawanych decyzji;
10) prowadzenia postępowań w sprawach wniesionych odwołań ;
11) sporządzania statystycznych zestawień wydawanych decyzji administracyjnych oraz
przygotowanie do finansowej realizacji
12) współpracy z instytucjami prowadzącymi sprawy osób zobowiązanych do świadczeń
alimentacyjnych i organami prowadzącymi postępowanie egzekucyjne wobec dłużników
alimentacyjnych.
§ 23
Wydział finansowy wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1) prowadzenia rachunkowości jednostki zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i
ustawy o finansach publicznych,
2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,
3) dokonywania wstępnej kontroli:
a. zgodności operacji gospodarczych finansowanych z planem finansowym,
b. kompletności rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i
finansowych,
4) opracowanie projektu budżetu, planu wydatków i dochodów, nadzór nad realizacją,
5) prowadzenie obsługi finansowej
6) ewidencja należności i windykacji należności,
7) prowadzenie spraw płacowych pracowników, 8) terminowe sporządzanie sprawozdawczości budżetowej,
9) prowadzenie ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania,
10) prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia oraz nadzór nad należytym ich
zabezpieczeniem i utrzymaniem,
11) opracowanie projektów dokumentacji opisującej przyjęte przez Ośrodek zasady
rachunkowości i zasady obiegu dokumentu finansowo-księgowych celem zatwierdzenia
przez Kierownika;
12) opracowania projektów rocznych planów finansowych w oparciu o informacje
o planowanej wysokości wydatków podanych przez osoby odpowiedzialne za komórki
organizacyjne.
13) dostosowania projektów,o których mowa w pkt.12, do projektu uchwały budżetowej na
każdy rok budżetowy w zakresie wydatków budżetowych oraz dokonuje zmian w
zatwierdzonych planach finansowych w oparciu o uchwały Rady lub zarządzania
Burmistrza;
14) sporządzania innych sprawozdań związanych z realizacją zadań Ośrodka;
15) przeprowadzania analizy wykorzystania środków przydzielonych z budżetu miasta
i innych będących w dyspozycji Ośrodka;
16) dekretowania dokumentów księgowych zgodnie z obowiązującym planem kont;
17) dokonywania terminowej zapłaty faktur i rachunków oraz wszelkich innych zobowiązań;
18) prowadzenia spraw związanych z nadzorem obsługi kasy Ośrodka ( t.j. wykonywanie wszelkich operacji gotówkowych przez kasjera polegających na przyjmowaniu wpłat i dokonywaniu wypłat na podstawie dokumentów dotyczących obrotu pieniężnego - wypłaty zasiłków oraz inne wypłaty i wpłaty zgodnie z instrukcją kasową oraz pilnowania terminowego i poprawnego sporządzania przez kasjera raportów kasowych zgodnie z instrukcją kasową;
19) wystawiania czeków gotówkowych dla kasjera oraz prowadzenia ewidencji druków
ścisłego zarachowania: książeczek czekowych i kwitariuszy przyjętych wpłat;
20) sporządzania i rozliczania wynagrodzenia osób świadczących pracę na rzecz Ośrodka
oraz sporządzania innych dokumentów związanych z wynagrodzeniem;
21) dokonywania przelewów z rachunku bankowego Ośrodka;
22) bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych;
23) prowadzenia zapisów na kontach księgowych oraz przygotowania informacji
i uzgadniania danych koniecznych do sporządzenia sprawozdawczości ;
24) prowadzenie zapisów księgowych środków zaangażowanych w Ośrodku;
25) prowadzenia ewidencji i rozliczeń rozrachunków dotyczących należności i zobowiązań;
26) prowadzenia nadzoru nad należnościami Ośrodka, uzgadniania z Działami
organizacyjnymi czynności zmierzających do wyegzekwowania należności od dłużników;
27) sporządzania deklaracji i rozliczeń do ZUS na ubezpieczenie zdrowotne , emerytalne
i rentowe dla osób pobierających zasiłki oraz inne świadczenia przewidziane ustawą
o pomocy społecznej oraz ustawą o świadczeniach rodzinnych;
28) współpracy z bankiem , Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Skarbowym oraz
innymi instytucjami;
29) sporządzania bilansu rocznego,
30) nadzór nad prawidłowym przeprowadzaniem inwentaryzacji oraz jej rozliczeniem;
31) sporządzanie dokumentacji dla PUP związanej z zatrudnieniem pracowników w ramach robót publicznych i prac interwencyjnych,
32) wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika.
§ 24
Wyznaczony pracownik z Działu Pomocy Społecznej ( pracownik socjalny bądź aspirant pracy socjalnej ) prowadzi sprawy związane z obsługą kasy Ośrodka poprzez wykonywanie wszelkich operacji gotówkowych polegających na przyjmowaniu wpłat i dokonywaniu wypłat na podstawie dokumentów dotyczących obrotu pieniężnego ( wypłaty zasiłków oraz inne wypłaty i wpłaty ) zgodnie z instrukcją kasową oraz terminowe i poprawne sporządzanie raportów kasowych zgodnie z instrukcją kasową.
§ 25
Wydział Systemu Pomocy Społecznej odpowiada za obsługę administracyjno-biurową sekretariatu Ośrodka. Wyznaczony pracownik wydziału wykonuje zadania w zakresie:
1) prowadzenia punktu kancelaryjnego;
3) nadzorowania stosowania instrukcji kancelaryjnej;
4) kompleksowej informacji o sprawach załatwianych w Ośrodku;
5) wypisywania przekazów pocztowych do wypłacanych zasiłków;
6) wykonywanie zakupów dla Ośrodka oraz innych niezbędnych czynności w trym zakresie.
§ 26
1. Szczegółowe zadania ich zakres i odpowiedzialności Głównego Księgowego oraz
pozostałych pracowników ustala Kierownik Ośrodka w zakresach czynności
pracowników, uprawnień i odpowiedzialności pracowniczej.
Rozdział 7
Zasady podpisywania pism i dokumentów
§ 27
1. Do podpisu Kierownika zastrzega się w szczególności:
1) kierowane do centralnych i wojewódzkich organów administracji, urzędów miast i
gmin,
2) kierowane do jednostek samorządu terytorialnego,
3) kierowane do organów kontrolnych,
4) kierowane do organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i służb porządkowych,
5) kierowane do innych, nie ujęte wyżej instytucji i organizacji,
6) odpowiedzi na zapytania instytucji i osób fizycznych,
7) związane z wykonywaniem funkcji Kierownika Ośrodka,
8) dokumenty finansowe,
9) plany sprawozdania z wykonywania wydatków i dochodów,
10) decyzje administracyjne dotyczące realizacji świadczeń finansowych i niefiansowych zgodnie z upoważnieniami w danym zakresie tj. świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, świadczeń pomocy społecznej, świadczeń wychowawczych i innych,
11) zarządzenia;
12) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych dotyczące spraw z zakresu
funkcjonowania ośrodka;
13) umowy cywilno – prawne;
14) odpowiedzi na skargi i wnioski;
15) pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu,
16) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Kierownika do jego podpisu.
§ 28
1. Do podpisu Głównego Księgowego należy:
1) aprobata dokumentów finansowych, planów i sprawozdań z wykonania wydatków i
dochodów finansowych,
2) podpisywanie pism i dokumentów w ramach posiadanych upoważnień.
§ 29
1. Pracownicy wszystkich działów opracowujący pisma parafują je z lewej strony.
2. Pracownik socjalni oraz aspirant pracy socjalnej podpisuje wnioski dotyczące udzielenia pomocy, porozumienia zawierane w sprawach indywidualnych w zakresie pomocy społecznej, notatki służbowe a przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i ich podopisywanie leży wyłącznie w uprawnieniach pracowników socjalnych.
Rozdział 8
Kontrola wewnętrzna
§ 30
1. Celem kontroli wewnętrznej jest zapewnienie właściwej działalności Ośrodka,
terminowego i zgodnego z przepisami załatwiania i niedopuszczenie do nadużyć i strat,
której podlegają wszyscy pracownicy jak również ustalenia skutków ewentualnych
nieprawidłowości, ustalanie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz
określenie sposobów naprawienia ich i przeciwdziałania im w przyszłości.
2. Kontrolę wewnętrzną sprawują:
a) Kierownik Ośrodka- stosunku do wszystkich pracowników,
b) Główny Księgowy- w działalności finansowej,
3.Formę i zakres kontroli określa kontrolujący w zależności od potrzeb ustalając
każdorazowo jej kompleksowość i problematykę.
4. Dowodem kontroli wewnętrznej jest w szczególności:
a) opatrzenie kontrolowanych dokumentów podpisem kontrolującego, datą czynności ,
ewentualnie naniesioną na nich stosowna adnotacją,
b) notatka,
c) protokół kontroli.
4. Protokół kontroli zawiera :
a) imię i nazwisko kontrolującego,
b) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności,
c) określenie przedmiotu i czasu objętego kontrolą,
d) imię i nazwisko kontrolowanego pracownika,
e) przebieg i wynik czynności kontrolnych,
f) dowody potwierdzające stwierdzone nieprawidłowości,
g) wnioski kontrolującego,
h) data i miejsce podpisania protokołu,
i) podpisy kontrolującego oraz zainteresowanego pracownika.
§ 31
Kontrola obejmuje w szczególności:
1. wykonywanie zadań planowych,
2. przestrzeganie terminów oraz poprawności merytorycznej załatwianych spraw,
3. przestrzeganie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o pomocy
społecznej i innych ustaw, regulaminu, dyscypliny pracy i przepisów BHP.
4. Kontrola dokonywana jest pod względem:
a) legalności,
b) gospodarności,
c) rzetelności,
d) celowości,
e) terminowości,
f) skuteczności.
§ 32
Zasady działalności kontrolnej dochodów i wydatków publicznych określa Kierownik
odrębnym zarządzeniem.
§ 33
Postępowanie kancelaryjne w Ośrodku oraz jednolity rzeczowy wykaz akt określa
instrukcja kancelaryjna, ustalona odrębnymi przepisami.
§ 34
Zasady obiegu i kontroli dokumentów określa Kierownik odrębnym zarządzeniem.
Rozdział 9
Pracownicy Ośrodka
§ 35
Status prawny pracowników Ośrodka określają przepisy o pracownikach
samorządowych oraz ustawy o pomocy społecznej.
§ 36
Zasady i procedurę zatrudnienia pracowników Ośrodka określa Regulamin Naboru na wolne stanowiska urzędnicze.
§ 37
Pracownicy Ośrodka, zatrudnieni na podstawie umowy o pracę podlegają ocenie według Regulaminu Okresowej Oceny Pracowników.
Rozdział 10
Zasady załatwiania indywidualnych spraw obywateli, skarg i wniosków
§ 38
1.Przy załatwianiu spraw indywidualnych z zakresu pomocy społecznej pracownicy ośrodka
stosują przepisy kodeks postępowania administracyjnego lub ordynacji podatkowej,
instrukcji kancelaryjnej oraz inne przepisy proceduralne, a w dziedzinie merytorycznej
przepisy prawa materialnego.
2. Sprawy wniesione przez obywateli są ewidencjonowane w rejestrach spraw.
§ 39
Pracownicy Ośrodka są zobowiązani do sprawnego, rzetelnego i kulturalnego rozpatrywania
indywidualnych skarg obywateli, kierując się przepisami prawa a w szczególności do:
1. Udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśniania treści
obowiązujących przepisów,
2. niezwłocznego załatwiania spraw , a jeśli to niemożliwe-określenia terminu załatwienia,
bieżącego informowania zainteresowanych o stanie załatwienia sprawy,
3. informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od
wydanych rozstrzygnięć.
§ 40
1. Merytoryczne rozpatrywanie spraw należy do pracownika Ośrodka, właściwego ze
względu na przedmiot sprawy.
2. Rozpatrywanie skarg i wniosków,dotyczących działań Ośrodka i pracowników należy do
Kierownika Ośrodka lub osoby przez niego wskazanej.
3. Rozpatrywanie spraw odbywa się w terminach, o których mowa w kodeksie postępowania administracyjnego.
§ 41
Przyjęcia interesantów odbywają się od poniedziałku do czwartku w godzinach pracy
Ośrodka-7,00 do 15,00.
Dzień tygodnia-piątek jest uzgodnionym dniem bez petentów w celu uporządkowania akt.
§ 42
Kierownik Ośrodka przyjmuje strony w sprawie skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy Ośrodka.
Wnioski i skargi kierowane do Ośrodka podlegają wpisowi do rejestru. Rejestr zawiera
następujące pozycje:
1. nr porządkowy,
2. data wpisu,
3. imię i nazwisko interesanta,
4. skrócona treść wniosku lub skargi,
5. imię i nazwisko osoby załatwiającej,
6. sposób i datę załatwienia.
Rozdział 11
Ochrona tajemnicy służbowej
§ 43
1.Ochronie podlegają informacje niejawne zaklasyfikowane jako stanowiące tajemnicę
służbową.
2. Za ochronę informacji niejawnych w ośrodku odpowiada Kierownik.
3. Za zapewnienie postrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych odpowiada
Kierownik.
4. Szczegółowe wymagania w zakresie ochrony informacji niejawnych w ośrodku ustalane są
odrębnym zarządzaniem Kierownika.
Rozdział 12
Postanowienia końcowe
§ 44
Sprawy nieuregulowane Regulaminem, a dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala
Kierownik zarządzeniami stosownie do obowiązujących przepisów wyższego rzędu.
§ 45
Zmiana regulaminu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.
§ 46
Schemat Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej
stanowi integralną część Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 47
Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie, Statucie Ośrodka oraz odrębnych
przepisach prawa wyznaczających granice działalności, funkcjonowanie Ośrodka oraz
wykonywanie zadań, określa Kierownik w drodze zarządzenia.
UZASADNIENIE
Wprowadzenie nowego Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej ma na celu ujednolicenie i uporządkowanie zapisów Regulaminu Organizacyjnego, które odzwierciedlają stan faktyczny Ośrodka. Mają również usprawnić pracę Ośrodka w kierunku prawidłowego i efektywnego wykonywania zadań określonych Statutem nadanym ośrodkowi Uchwałą Nr XXVII/258/17 z dnia 30 marca 2017r.
Wobec powyższego wprowadzenie nowego Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej jest celowe i zasadne.
Załącznik do
Zarządzenia nr MOPS.021.8.2018
Kierownika MOPS Krynica Morska
z dnia 01.03.2018r.
Załącznik Nr 1
do Regulaminu Organizacyjnego
MOPS w Krynicy Morskiej
SCHEMAT ORGANIZACYJNY
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W KRYNICY MORSKIEJ
-
KIEROWNIK MOPS
WYDZIAŁ FINANSOWY
Główny Księgowy |
WYDZIAŁ SYSTEMU POMOCY SPOŁECZNEJ |
WYDZIAŁ ŚW. RODZINNYCH FUNDUSZU ALIMENTACYJNEGO Pracownik d/s Świadczeń Rodzinnych |
DZIAŁ DS. POMOCY SPOŁECZNEJ
Pracownik socjalny ( 3 etaty)
bądź Aspirant pracy socjalnej |
DZIAŁ DS. ASYSTY RODZINNEJ
Asystent rodziny |
DZIAŁ DS. USŁUG OPIEKUŃCZYCH
Opiekun w ośrodku pomocy społecznej (2 etaty) |