Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej i Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej na lata 2024- 2026

Gminny program przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony osób doznających przemocy domowej na lata 2024–2026

 

 

 

 

Rozdział 1.

WPROWADZENIE

§ 1.

  1. W myśl ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021r., poz. 1249 z późn. zm.) przemoc domowa jest definiowana jako jednorazowe lub powtarzające się umyślne  działanie  lub  zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną,  naruszające  prawa  lub  dobra  osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności: narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia, naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę, ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej, istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Przemoc jest przestępstwem. W zależności od tego, czy przemoc ma charakter jednorazowy, czy się powtarza, jest ścigana z różnych artykułów Kodeksu Karnego. Jeżeli przemoc ma charakter ciągły, zostanie zakwalifikowana jako przestępstwo znęcania się nad rodziną z art. 207 Kodeksu karnego (Dz.U. z 2022 r., poz. 1138 z późn. zm).

  1. Przemoc domowa przybiera różne formy i rzadko ma charakter jednorazowy. Specyfiką zjawiska przemocy domowej jest między innymi występowanie silnych więzi między osobą stosującą i osobą doznającą przemocy, niepubliczny charakter zachowań przemocowych oraz fakt naruszania dobra osób będących świadkami przemocy. Stąd w myśl art. 2 ust. 2 ww ustawy małoletni będący świadkiem przemocy jest traktowany jako osoba doznająca przemocy. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej została stworzona także w celu ochrony osób, które w potocznym rozumieniu nie tworzą rodziny, gdyż zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. g osoba doznająca przemocy może być to osoba pozostająca obecnie lub w przeszłości w trwałej relacji uczuciowej lub fizycznej niezależnie od wspólnego zamieszkiwania i gospodarowania.
  2. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nakłada na samorządy obowiązek tworzenia lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy domowej, prowadzenia poradnictwa w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej w szczególności przez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą domową, a także zapewnienie osobom doznającym przemocy domowej miejsc w ośrodkach wsparcia. Do zadań własnych gminy należy opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy domowej i ochrony osób doznających przemocy domowej. W związku z wprowadzonymi zmianami przepisów prawa należy ponownie nadać ramy i zdefiniować system przeciwdziałania przemocy domowej i ochrony osób doznających przemocy domowej w naszej gminie, określić dostępne zasoby, wyznaczyć kierunki działania instytucji zaangażowanych w przeciwdziałanie przemocy domowej oraz wskazać realne cele działań  odpowiadające zidentyfikowanym potrzebom.

 

 

Rozdział 2.

PODSTAWA PRAWNA

§ 2.

Gminny programu przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony osób doznających przemocy domowej w Krynicy Morskiej będzie realizowany w oparciu o następujące akty prawne:

  1. ustawę z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2021 r., poz. 1249 z późn. zm.),
  2. ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. 2023r. poz. 901 z późn. zm),
  3. ustawę z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023r. poz. 2151),
  4. ustawę z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023r. poz. 1939).

 

 

Rozdział 3.

ADRESACI PROGRAMU

§ 3.

Adresatem programu jest cala społeczność Gminy Miasta Krynica Morska, ponieważ przemoc domowa jest zjawiskiem społecznym. W sposób szczególny Program przeciwdziałania przemocy jest adresowany do osób stosujących przemoc i doznających przemocy, a także osób i służb pracujących w obszarze przemocy w domowej (pedagogów, nauczycieli, pracowników ośrodka pomocy społecznej, przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości, policjantów, pracowników służby zdrowia). Ujęte w programie działania z zakresu profilaktyki występowania przemocy domowej adresowane są do wszystkich mieszkańców, niezależnie od płci i wieku, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji dzieci i osób starszych.

 

 

 

Rozdział 4.

DIAGNOZA

§ 4.

Charakterystyka gminy:

Gmina Miasta Krynica Morska leży w powiecie nowodworskim i jest jedną z najmniejszych gmin miejskich w Polsce. Ilość mieszkańców wg danych GUS* w 2022r. wyniosła jedynie 1173 osoby (gęstość zaludnienia około 10 osób na 1 km kw). Niemniej jednak w ciągu roku Krynicę Morską odwiedza około 300tys. turystów. Specyfika nadmorskiej miejscowości najsilniej oddziałuje na lokalną społeczność. W sezonie letnim mieszkańcy znajdują zatrudnienie w obsłudze ruchu turystycznego, hotelarstwie, gastronomii i handlu. Po sezonie letnim  stałe miejsce zatrudnienia oferują jedynie instytucje i nieliczne podmioty gospodarcze.

Wschodnia część gminy stanowi granicę Polski z Federacja Rosyjską, w związku z czym w Krynicy Morskiej znajduje się placówka Straży Granicznej. Południową granicę gminy stanowią wody Zalewu Wiślanego, zaś północną Morze Bałtyckie. Tym samym Krynica Morska bezpośrednio sąsiaduje tylko z jedną gminą- Sztutowem. Jedyną drogą dojazdową do miasta jest wojewódzka droga nr 501.

Ze względu na bezpieczeństwo w sezonie letnim stacjonuje zespół ratowniczy, Ochotnicza Straż Pożarna i zawodowa jednostka Straży Pożarnej oraz dodatkowe zespoły Policji.

Wybudowano lądowisko dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Specyfika demograficzna w gminie:

Stan ludności w 2022r.: 1173 osoby, w tym 588 mężczyzn, 585 kobiet. Rok 2021: 1183 osoby, w tym 586 mężczyzn, 597 kobiet.

Charakterystyczną cechą społeczności jest niski odsetek dzieci: poniżej 14 r.ż. wynosi 112 os. z istotną przewagą chłopców (66). Poniżej 17 r.ż. 142 os. również z istotną przewagą chłopców (81). Tym samym nastolatkowie o w okresie życia 14- 17 r.ż. to jedynie 30 osób. Odsetek osób w wieku przedprodukcyjnym (do 17 r.ż. stanowi 13% społeczności i jest niższy od średniej krajowej wynoszącej 15% populacji i 17,8 % w skali powiatu nowodworskiego.)

Drugą cechą charakterystyczną jest wysoki odsetek osób w wieku poprodukcyjnym: mężczyźni i kobiety w wieku emerytalnym to 321 osób (ze znaczną przewagą kobiet (209) wobec (112) mężczyzn, co stanowi 28% społeczności krynickiej). Należy także zwrócić uwagę, iż osoby w wieku produkcyjnym wykazano łącznie z osobami zamieszkującymi faktycznie poza Krynicą Morską w okresie jesienno- zimowym, które prowadzą działalność gospodarczą i mieszkają tylko w sezonie letnim w naszej gminie. Tym samym realny procent osób w wieku poprodukcyjnym jest wyższy niż obliczony zgodnie z danymi GUS. Wniosek ten wysnuto na podstawie informacji o wnioskodawcach dodatków tzw. węglowego, na drewno, prąd itp. które były przyznawane w 2022r. pierwszym kwartale 2023r.

Odsetek osób w wieku poprodukcyjnym w Krynicy Morskiej wynoszący 28% jest wyższy od średniej krajowej wynoszącej ok. 22,4 % populacji i 21,2 % w skali powiatu). Tym samy polityka senioralna stanowi ważny element Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Miasta Krynica Morska, zaś seniorzy są adresatami wielu działań lokalnych, w tym w zakresie bezpieczeństwa.

Rok 2021 nie różnił się znacząco w kwestii demografii gminy. Na dzień 31.12.2021r. zamieszkiwało 1183 os. (586 mężczyzn, 597 kobiet). Osób w wieku poprodukcyjnym było 310 (27% mieszkańców)  zaś przedprodukcyjnym 153 (13% mieszkańców).

Istotną różnicą w 2022r. było przebywanie na terenie naszej gminy ponad 0,5 tys. osób narodowości ukraińskiej w związku z konfliktem zbrojnym, który wybuchł dnia 24.02.2022r. na terytorium Ukrainy. Zarówno osoby prywatne, jak i podmioty gospodarcze zaoferowały schronienie i pomoc wielu ukraińskim rodzinom. Obecnie- III kwartał 2023r. na terenie gminy przebywa około 100 osób narodowości ukraińskiej. Część z tych osób zamierza na stałe pozostać w Polsce, pracuje lub szuka zatrudnienia w Krynicy Morskiej i okolicy. W sezonie letnim 2023r. (jak co roku), od bardzo wielu lat (niezależnie od konfliktu zbrojnego) pracowało około 300 pracowników sezonowych narodowości ukraińskiej.

Mimo, iż obywatele Ukrainy od wielu lat byli częścią społeczności lokalnej- zwykle jako pracownicy sezonowi- obecnie przed systemem pomocy w naszej gminie stoi nowe zadanie wspierania rodzin ukraińskich. Szczególnie różnice w pojmowaniu prawa, świadomości rodzicielskiej a także poglądach na temat przemocy będę brane pod uwagę przy konstruowaniu niniejszego programu.

 

 

Instytucjonalne, główne zasoby Gminy Miasta Krynica Morska w kontekście Programu:

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej   ul. Górników 15a 82-120 Krynica Morska

Tel. 55 620-24-17

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie ul. Warszawska 28A 82-100 Nowy Dwór Gdański

Tel./fax(0-55)246-81-75

Ośrodek Interwencji Kryzysowej, ul. Warszawska 52, 82-100 Nowy Dwór Gdański

Tel./fax (0-55) 261 33 02

Komenda Powiatowa Policji, ul. Kościuszki 10 82-100 Nowy Dwór Gdański

Posterunek Policji w Krynicy Morskiej ul. Turystyczna 4, 82-120 Krynica Morska

Tel. 47 74 39 452, 47 74 39 451, 47 74 453

Prokuratura Rejonowa w Malborku     Pl. Słowiański 6, 82-200 Malbork

Tel./fax (0-55) 272 24 94

Sąd Rejonowy w Malborku, Wydział Rodzinny i Nieletnich, ul. Poczty Gdańskiej 19 82-200 Malbork

Tel. (0-55)        647-37-01

Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej Wykonujący Orzeczenia  w Sprawach Rodzinnych i Nieletnich Sądu Rejonowego w Malborku       ul. Warszawska 28, 82-100 Nowy Dwór Gdański

Tel. (0-55)        261 09 92

NZOZ Lekarz Rodzinny ul. Górników 15, 82-120 Krynica Morska

Tel. 55 61 81 911 w. 22

Szkoła Podstawowa w Krynicy Morskiej         ul. Gdańska 55, 82-120 Krynica Morska

Tel. (0-55) 247-60-24

Punkt Konsultacyjny GKRPA w Krynicy Morskiej      ul. Górników 15a, 82-120 Krynica Morska

Poradnia Pedagogiczno - Psychologiczna        ul. 3 maja 6 82-100 Nowy Dwór Gdański

Tel./ fax (0-55) 247 22 82

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych   ul. Górników 15

82-120 Krynica Morska, Tel. (0-55) 247-65-27

Miejska Biblioteka Publiczna w Krynicy Morskiej, ul. Gdańska 108, 82-120 Krynica Morska

Tel. (0-55)247-65-07

Fundacja „Strefa Mocy”- 82- 103 Sztutowo, ul. Różana 4 tel. 785400302

W działania profilaktyczne i pomocowe mogą zostać zaangażowane także inne podmioty takie, które zostały wymienione w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy domowej: Żandarmeria Wojskowa, a także inne podmioty NGO.

 

 

Dane dotyczące udzielanej pomocy w latach 2020- 2022:

Ostatnie lata były wyjątkowe w kontekście pomocy mieszkańcom w Gminie Miasta Krynica Morska. W 2020r. należało sprostać zadaniom wynikającym z wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego z powodu zakażeń wirusem SARS-CoV-2. Ochrona osób starszych, a także specyficzna sytuacja dzieci i rodzin w środowiskach zagrożonych przemocą domową były głównym kierunkiem uwagi służb pomocowych.

W roku 2022r. w związku z pobytem obywateli Ukrainy w liczbie około 550 osób powołano Sztab Kryzysowy, zapewniono pomoc rzeczową, finansową, pomoc w formie gorącego posiłku dla dzieci, schronienia oraz pracy socjalnej.

Łącznie w 2022r. zgodnie z ustawą o pomocy społecznej wsparcia udzielono 86 rodzinom, to jest 126 osobom (11% ogółu mieszkańców). Analogicznie w 2021r. pomocy udzielono 88 rodzinom, to jest 131 osobom (9 % ogółu mieszkańców). Z powodu wystąpienia przemocy domowej pomocy udzielono jednej rodzinie w roku 2021, zaś w roku 2022r. nie odnotowano rodzin wspieranych w formach finansowych z powodu wystąpienia przemocy.

Dominującą przyczyną udzielania pomocy w ramach pomocy społecznej były: niepełnosprawność i długotrwała lub ciężka choroba. W dalszej kolejności ubóstwo i bezrobocie (pomoc udzielana tylko w okresie poza sezonem letnim). 

 

Analiza zjawiska przemocy domowej w latach 2021- 2022:

W 2022r. prowadzono procedurę Niebieskiej Karty w  stosunku do 2 rodzin, w  1 przypadku stwierdzono niezasadność podejmowania działań po zgłoszeniu podejrzenia występowania przemocy. Rodziny, w których prowadzono procedurę nie miały w składzie żadnych dzieci. Obie procedury zamknięto ze względu na ustanie przemocy.

W roku 2021r. prowadzono jedną procedurę Niebieskiej Karty także w rodzinie bezdzietnej.

Porównawczo w 2020r. prowadzono 4 procedury Niebieskiej Karty.

Instytucją wszczynającą procedurę NK w 2021r. w każdym przypadku była Policja.

W jednym przypadku tj. procedury prowadzonej w 2021r. wszczęto postępowanie przygotowawcze i nastąpiło oskarżenie z art. 207 Kodeksu karnego.

W roku 2020 prowadzono 4 procedury Niebieskiej Karty. W roku 2019 procedury prowadzono w ilości 12 względem 10 rodzin. W roku 2018 prowadzono 5 procedur NK, zaś w 2017r. 8 procedur NK. W roku 2016 prowadzono 5 procedur NK, w 2015r. 4 procedur, w 2014r. 5 procedur, w 2013r. 5 procedur, w 2012r. 9 procedur.

Za każdym razem, gdy wskazano, iż osoba wobec której prowadzona jest procedura Niebieskiej Karty spożywa alkohol podjęto działania we współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Trudno jest w sposób jednoznaczny określić wielkość zjawiska przemocy na terenie gminy w związku z występowaniem przemocy ukrytej, czyli nie ujętej w statystykach z powodu braku wiedzy na jej temat. Zazwyczaj inne formy przemocy poza fizyczną są trudne do zauważenia przez osoby postronne. Bywa, że same osoby doznające przemocy np. ekonomicznej nie mają świadomości, że czyny, których dopuszcza się osoba stosująca przemoc mają charakter przemocowy. Na podstawie rozmów z osobami doznającymi przemocy można także wysnuć wniosek, że stosowanie przemocy w wielu rodzinach traktowane jest jako normatywny styl komunikacji, czy modelu związku z dominacją jednej ze stron. Tym samym niezbędne jest podejmowanie działań w zakresie psychoedukacji i obowiązujących przepisów prawa.

Zarówno pedagog szkolny, jak i pracownicy socjalni mający bezpośredni kontakt z osobami zgłaszającymi się po pomoc uznali, iż istnieje istotna różnica w pojmowaniu przemocy przez obywateli Ukrainy przybyłych do naszej gminy. Zwłaszcza praktyki wychowawcze, które w Polsce już dawno zostały uznane za niewłaściwe i naruszające godność dziecka, są uznane za skuteczne i stosowane w niektórych ukraińskich rodzinach. Tym samym pracownicy tut. ośrodka pomocy społecznej oraz pracownicy szkoły edukują rodziców w zakresie norm prawnych w Polsce i akceptowalnych metod wychowawczych.

Ze względu na niskie wartości danych o przemocy, wobec których trudno zastosować narzędzia statystyczne ilościowe, a nawet porównawcze, przyjęto ocenę jakościową.

 

Analiza jakościowa zjawiska przemocy domowej na terenie Gminy Miasta Krynica Morska:

Na potrzeby opracowania niniejszego programu przeprowadzono 50 ankiet dystrybuowanych elektronicznie (za pomocą dziennika Librus w szkole- formularz Google)  i tradycyjnie. Respondenci reprezentowali wszystkie kategorie wiekowe (z przewagą powyżej 40r.ż., w tym 15 ankiet zostało wypełnionych przez seniorów) ze statusem stałych mieszkańców Krynicy Morskiej.

Przy analizie zjawiska przemocy korzystano także ze sprawozdań rocznych z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej za rok 2022 i 2021, Sprawozdań rocznych z realizacji gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie za rok 2022 i 2021. Kontekst społeczny i pomocowy opracowano na podstawie danych ogólnodostępnej bazy danych GUS, „Analizy stanu i skuteczności pomocy społecznej województwa pomorskiego za rok 2022” wydanej przez Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku, Raportu o stanie Gminy Miasta Krynica Morska za rok 2022 i 2021 w zakresie informacji o realizacji polityk, programów i strategii, rocznego sprawozdania za rok 2022 i 2021 z realizacji Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Miasta Krynica Morska na lata 2016- 2026.

Edukacja w zakresie przemocy domowej odbywała się w ostatnich latach na wielu przestrzeniach: w szkole w ramach programu wychowawczego i profilaktycznego, za pomocą strony „Wybieram pomoc”, w czasie spotkań dla seniorów organizowanych przez Koło Emerytów i Rencistów, w ramach pracy socjalnej w ośrodku pomocy społecznej, festynów dla rodzin organizowanych i wspieranych przez GKRPA.

Na podstawie ankiet przeprowadzonych na potrzebę konstruowania niniejszego programu, mieszkańcy naszej gminy potrafią prawidłowo określić znamiona przemocy i jej formy.

W zakresie postaw wychowawczych nie uznają restrykcyjnego wychowania za właściwą postawę rodzicielską. Pozytywnie odnoszą się do regulacji prawnych zakazujących stosowania kar fizycznych oraz interwencji w sytuacji naruszania dobra innych osób. Respondenci słusznie zidentyfikowali, że nie istnieje tzw. „obowiązek małżeński” a przemoc domowa może mieć różne przejawy, wykraczające poza stereotypowe pojęcie przemocy fizycznej.

Mieszkańcy Krynicy Morskiej wiedzą, że podejrzenie przemocy domowej można zgłosić pracownikom tut. ośrodka pomocy społecznej, Policji i szkoły. Choć lista ta nie wyczerpuje możliwości wskazanych w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy domowej, to ważne, iż respondenci wiedzą, gdzie mogą zgłosić swoje obawy w przypadku podejrzenia, że jest stosowana przemoc domowa- także anonimowo.

Respondenci wypowiedzieli się także w sprawie dostępnych na terenie gminy form pomocy rodzinom z problemem przemocy. Uzyskane informacje pozwalają sądzić, iż rozpowszechnione są różne formy wsparcia dla rodzin w kryzysie wywołanym występowaniem przemocy domowej. Niektórzy respondenci zaznaczyli jednak takie formy pomocy, które nie są dostępne na terenie gminy, jako realizowane. Prawdopodobną przyczyna takiej percepcji oferty pomocowej jest nieznajomość fachowego nazewnictwa usług pomocowych. Także wskazane w ankietach, jako preferowane nowe formy pomocy osobom dotkniętym przemocą działania o charakterze grupowym nie są możliwe do realizacji. W związku z modelem SMART celów programu preferencje te nie zostały uwzględnione.

Podsumowując dane analizowane w sposób jakościowy można wnioskować, iż w przedmiocie postaw wychowawczych zdecydowana większość naszej społeczności posiada przekonania wspierające wartość relacji przez przemocy. Niezależnie od płci respondentów postawy dotyczące stereotypów także należy uznać za właściwe. Działań edukacyjnych wymaga grupa senioralna, dla której kwestia przemocy ekonomicznej i wynikającej np. z zaniedbywania osoby zależnej stanowi nowy wymiar myślenia o przemocy.

Nadal należy także realizować działania psychoedukacyjne uznając je za trafny sposób zapobiegania zjawisku przemocy domowej. Pomoc psychologiczna oraz istniejące na terenie miasta narzędzia wsparcia rodzin owocują małym odsetkiem zgłaszanych zdarzeń przemocy i małą ilością prowadzonych procedur Niebieskiej Karty. Rodziny, w których występują kryzysy powodowane np. nadużywaniem alkoholu, niewłaściwym układem zależności i władzy w rodzinie, problemach relacyjnych itp. mają dostęp do bezpłatnej pomocy psychologicznej zapewnionej przez gminę, konsultacji GKRPA, pomoc zapewnioną przez szkołę, wsparcie asystenta rodziny zapewnione przez MOPS, oraz otrzymują informację o instytucjach i podmiotach świadczących usługi pomocowe poza Krynicą Morską (np. Środowiskowy Ośrodek Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży w Nowym Dworze Gdańskim, ośrodki terapii uzależnień, Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Zawodowej, poradnie rodzinne itp.). Uwzględniając powyższe oraz specyfikę niewielkiej miejscowości, jaką jest Krynica Morska, w tym usytuowanie z dala od większych aglomeracji miejskich można uznać, iż lokalny system wsparcia jest adekwatny do potrzeb i zgodnie z zaprezentowaną analizą spełnia swoje zadanie w przedmiocie profilaktyki przemocy domowej.

 

 

 

Rozdział 5.

CELE PROGRAMU

§ 5.

  1. Główne cele programu to:
    1. profesjonalne reagowanie na sytuacje występowania przemocy domowej przez instytucje powołane do przeciwdziałania przemocy domowej,
    2. identyfikowanie środowisk zagrożonych wystąpieniem przemocy domowej,
    3. monitorowanie zjawiska przemocy domowej,
    4. edukacja w zakresie przemocy domowej,
    5. budowanie świadomej lokalnej społeczności wyznającej wartość wolności od przemocy domowej,
    6. profilaktyka w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

 

 

Rozdział 6.

REALIZACJA PROGRAMU

§ 6.

 

   1. Czynniki wspierające właściwą realizację programu:

  1. poparcie działań i współpraca z samorządem gminnym,
  2. dobra znajomość środowiska przez pracowników socjalnych,
  3. dobra współpraca służb i instytucji na terenie gminy oraz poza nią,
  4. otwartość i chęć współpracy specjalistów,
  5. integracja środowiska szkolnego, senioralnego,
  6. kompetencje osób pracujących w Zespole Interpersonalnym

 

  1. Jako czynniki potencjalnie utrudniające realizację programu zidentyfikowano:
    1. zlokalizowanie Krynicy Morskiej w znacznej odległości od dużej aglomeracji miejskiej (potencjalnego miejsca uzyskania dodatkowego wsparcia) oraz miasta powiatowego,
    2. stosunkowo duży procent rodzin z problemem alkoholowym,
    3. pomniejszanie wagi skali przemocy ukrytej na skutek silnych zależności między mieszkańcami,
    4. konieczność korzystania z pewnych form pomocy poza Krynica Morską (terapie rodzinne, mediacje itp.).

 

  1. Realizacja celów programu zakłada:
  1. uwrażliwienie społeczności lokalnej na problem przemocy w rodzinie,
  2. promowanie modelu rodziny wolnego od przemocy,
  3. edukację dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem grupy senioralnej i rodzin narodowości ukraińskiej
  4. działania interdyscyplinarne w zakresie przeciwdziałania przemocy.

 

  1. Cele ogólne będą realizowane w szczególności poprzez:
    1. działalność Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy domowej w Gminie Miasta Krynica Morska,
    2. podnoszenie kompetencji służb i instytucji w zakresie przemocy domowej działających na terenie gminy,
    3. udzielanie profesjonalnej pomocy osobom doznającym przemocy domowej,
    4. oddziaływanie na osoby stosujące przemoc, poprzez między innymi kierowanie do programów terapeutyczno- edukacyjnych,
    5. działania edukacyjno- profilaktyczne w szkole, na stronach internetowych instytucji,
    6. działania w formie spotkań angażujących lokalną społeczność np. w trakcie spotkań dla seniorów, rodzin,
    7. działania w środowisku prowadzone przez pracowników MOPS, w tym asystenta rodziny.

 

5. Realizatorzy Programu z wyszczególnieniem działań i terminów:

  1. Zespołu Interdyscyplinarny- przypisane działania:

- diagnozaproblemu przemocy w

- monitorowanie prac grup diagnostyczno- pomocowych w sytuacji podejrzenia stosowania przemocy, monitorowanie prowadzenia procedur Niebieskich Kart, w tym dokonywanie zgłoszeń o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, oraz prac grup w ramach monitoringu po zakończeniu procedur w terminach przewidzianych przepisami prawa,

- koordynowanie działań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej podmiotów zaangażowanych- na bieżąco w całym okresie realizacji programu poprzez spotkania w częstotliwości co dwa miesiące,

- gromadzenie i rozpowszechnianie informacji o instytucjach i innych podmiotach pracujących na rzecz rodzin z problemem przemocy domowej poprzez tworzenie bazy danych udostępnianej w Internecie i gablotach ściennych tut. MOPS od stycznia 2024r. (w tym aktualizacja zależna od napływu informacji),

- kierowanie osób stosujących przemoc do uczestnictwa w programach korekcyjno- edukacyjnych lub psychologiczno- terapeutycznych zależnie od potrzeb tj. wniosków grup diagnostyczno- pomocowych,

- podejmowanie współpracy z innymi Zespołami Interdyscyplinarnymi w przypadku zmiany miejsca zamieszkania osób objętych procedurą NK- zależnie od potrzeb,

- inicjowanie działań profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych mających na celu przeciwdziałanie przemocy domowej- w Internecie w częstotliwości co najmniej raz na miesiąc; przekazanie ulotek seniorom objętym wsparciem w formie usług opiekuńczych oraz za pośrednictwem Koła Emerytów i Rencistów raz w roku.

           2)  Szkoła Podstawowa im Janusza Korczaka w Krynicy Morskiej:

- realizacja zajęć profilaktycznych w obszarze przemocy, w tym przemocy domowej- wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny zgodnie z programem profilaktyki zatwierdzonym na dany rok szkolny, także z udziałem podmiotów zewnętrznych w częstotliwości przewidzianej wewnętrznym szkolnym programem wychowawczym,

- diagnozowanie środowisk rodzinnych zagrożonych przemocą domową- wszyscy pracownicy szkoły na bieżąco,

- podnoszenie kompetencji zawodowych w temacie przeciwdziałania przemocy domowej- zgodnie z planami doskonalenia zawodowego nauczycieli,

- współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym poprzez wyznaczonego Przedstawiciela oraz z innymi instytucjami wspierającymi rodzinę zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami uczniów i rodziców- w całym okresie realizacji programu,

- pomoc psychologiczno- pedagogiczna uczniom rodzin z problemem przemocy domowej- w całym okresie realizacji programu zgodnie z potrzebami,

- udzielenie informacji o rodzinach przezywających kryzys, w tym zagrożonych występowaniem przemocy poprzez identyfikację czynników predysponujących do zaistnienia zjawiska przemocy domowej- w całym okresie realizacji programu,

- wszczynanie procedury Niebieskiej Karty w sytuacjach uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej- w całym okresie realizacji programu,

- ocena ryzyka bezpieczeństwa dzieci- wykwalifikowani pracownicy szkoły- w tym podejmowanie działań interwencyjnych, motywowanie do podjęcia działań korekcyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych skierowanych na rodziców i uczniów- w całym okresie realizacji programu,

- psychoedukacja rodziców w zakresie właściwych postaw wychowawczych, wychowania bez przemocy- zgodnie z programem wychowawczym i profilaktycznym szkoły w całym okresie realizacji programu,

- gromadzenie danych ilościowych i formułowanie wniosków na potrzeby ewaluacji niniejszego programu- raz w roku po zakończeniu roku kalendarzowego.

           3) Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Krynicy Morskiej:

           - współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym poprzez wskazanego Przedstawiciela oraz z innymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

           - prowadzenie punktu konsultacyjnego dla osób uzależnionych i członków rodzin osób uzależnionych w kontekście pracy z rodzinami z problemem przemocy domowej, jako element planu pomocy rodzinom, w tym prowadzenie procedur zobowiązania do lecznictwa odwykowego- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

           - gromadzenie danych ilościowych i formułowanie wniosków na potrzeby ewaluacji niniejszego programu- raz w roku po zakończeniu roku kalendarzowego,

           - udział w działaniach profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych mających na celu przeciwdziałanie przemocy domowej- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

           - informowanie o możliwych formach pomocy osobom i rodzinom z problemem przemocy domowej ze współistniejącym problemem używania alkoholu oraz podejmowanie działań pomocowych tym osobom i rodzinom- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

           - wszczynanie procedury Niebieskiej Karty w sytuacjach uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej- w całym okresie realizacji programu.

           4 ) Policja- Komenda Powiatowa w Nowym Dworze Gdańskim- Dzielnicowy Rewiru Krynica Morska:

 - współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym poprzez wyznaczonego Przedstawiciela oraz z innymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

- wszczynanie procedury Niebieskiej Karty w sytuacjach uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej- w całym okresie realizacji programu,

- gromadzenie danych ilościowych i formułowanie wniosków na potrzeby ewaluacji niniejszego programu- raz w roku po zakończeniu roku kalendarzowego,

- ocena ryzyka bezpieczeństwa osób, w tym podejmowanie działań interwencyjnych, motywowanie do podjęcia działań korekcyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych, stosowanie pouczeń- w całym okresie realizacji programu,

- udział w działaniach profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych mających na celu przeciwdziałanie przemocy domowej- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

- podejmowanie interwencji w środowisku domowym, wykonywanie postanowień zobowiązujących osobę stosująca przemoc domową do opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia, wydawanie wobec osoby stosującej przemoc domowa nakazu i zakazu, zakazu zbliżania, zakazu kontaktowania oraz zakazu wstępu, realizacja procedury postepowania Policji przy wykonywaniu przez pracownika socjalnego zapewnienia ochrony dziecku w razie zagrożenia jego życia lub zdrowia w związku z przemocą domową oraz podejmowania decyzji o zapewnieniu tej ochrony – zgodnie z przepisami prawa w sytuacjach tego wymagających w całym okresie realizacji programu,

- pomoc w diagnozowaniu sytuacji domowej osób, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą domową lub ja stosują- w sytuacjach tego wymagających w całym okresie realizacji programu,

- informowanie o możliwych formach pomocy osobom i rodzinom z problemem przemocy domowej ze współistniejącym problemem używania alkoholu oraz podejmowanie działań pomocowych tym osobom i rodzinom- na bieżąco w całym okresie realizacji programu.

           5) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krynicy Morskiej:

- obsługa administracyjna Zespołu Interdyscyplinarnego

- współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym poprzez wyznaczonego Przedstawiciela oraz z innymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

- wszczynanie procedury Niebieskiej Karty w sytuacjach uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej- w całym okresie realizacji programu,

- gromadzenie danych ilościowych i formułowanie wniosków na potrzeby ewaluacji niniejszego programu- raz w roku po zakończeniu roku kalendarzowego,

- udział w działaniach profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych mających na celu przeciwdziałanie przemocy domowej, w szczególności przeprowadzenie kampanii informacyjnej wśród seniorów raz w roku z wykorzystaniem zasobów kadrowych tut. Ośrodka- we współpracy z ZI,

- podejmowanie interwencji w środowisku domowym, w tym także wykonywanie przez pracownika socjalnego zapewnienia ochrony dziecku w razie zagrożenia jego życia lub zdrowia w związku z przemocą domową,

- diagnoza środowisk zagrożonych występowaniem przemocy i udzielanie adekwatnej formy pomocy: praca socjalna, informowanie o uprawnieniach, dostępie do bezpłatnej pomocy prawnej, psychologicznej, a także przydzielanie i praca asystenta rodziny- na bieżąco w całym okresie realizacji programu.

 

           6) Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Lekarz Domowy:

- współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym poprzez Przedstawiciela oraz z innymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

- wszczynanie procedury Niebieskiej Karty w sytuacjach uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej- w całym okresie realizacji programu,

- ocena ryzyka bezpieczeństwa osób zgłaszających się do tut. przychodni, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą być osobami doznającymi przemocy domowej- w całym okresie realizacji programu,

- wydawanie zaświadczeń o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy domowej- w całym okresie realizacji programu,

- udział w działaniach profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych mających na celu przeciwdziałanie przemocy domowej,

- gromadzenie danych ilościowych i formułowanie wniosków na potrzeby ewaluacji niniejszego programu- raz w roku po zakończeniu roku kalendarzowego.

           7) Fundacja „Strefa Mocy”:

- współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym poprzez wyznaczonego Przedstawiciela oraz z innymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

- udział w działaniach profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych mających na celu przeciwdziałanie przemocy domowej organizowanych na terenie Krynicy Morskiej- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

- formułowanie wniosków na potrzeby ewaluacji niniejszego programu- raz w roku po zakończeniu roku kalendarzowego.

           8) Przedstawiciel Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej przy Sądzie Rejonowym w Malborku:

- współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym poprzez wyznaczonego Przedstawiciela oraz z innymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

- udział w działaniach profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych mających na celu przeciwdziałanie przemocy domowej organizowanych na terenie Krynicy Morskiej- na bieżąco w całym okresie realizacji programu,

- formułowanie wniosków na potrzeby ewaluacji niniejszego programu- raz w roku po zakończeniu roku kalendarzowego.

           W związku z obowiązującą Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Miasta Krynica Morska do 2026r. niniejszy program został opracowany na wskazany okres 2024r.- 2026r. aby zapewnić komplementarność działań. Na rok 2026r. przewidziane są kompleksowe działania diagnostyczne i ewaluacyjne, będące podstawą do utworzenia nowego programu przeciwdziałania przemocy domowej w latach kolejnych spójnego z nową strategią wobec nowych wyzwań społecznych i realiów przyszłego okresu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 7

Oczekiwane rezultaty i wskaźniki

§ 7.

cele

Rezultaty i wskaźniki

profesjonalne reagowanie na sytuacje występowania przemocy domowej przez instytucje powołane do przeciwdziałania przemocy domowej

- działania interdyscyplinarne w zakresie przeciwdziałania przemocy

- spotkania Zespołu Interdyscyplinarnego co dwa miesiące- /protokoły z posiedzeń/,

- spotkania Grup- Diagnostyczno- Pomocowych- wg potrzeb- /protokoły z posiedzeń, wnioski o skierowanie do programów korekcyjno- edukacyjnych i terapeutyczno-psychologicznych/,

- bezpłatna pomoc psychologiczna i konsultacje dla osób uzależnionych oraz członków ich rodzin /dane ilościowe od podmiotów współpracujących, w tym GKRPA/,

- interwencje Policji /dane ilościowe wydanych nakazów, zakazów, pouczeń, wypełnionych formularzy NK/,

- porady lekarskie /ilość kwestionariuszy oceny bezpieczeństwa, zaświadczeń, wypełnionych formularzy NK/.

 Oczekiwane rezultaty: - dobra współpraca podmiotów tworzących ZI

- skuteczna, adekwatna pomoc osobom doznającym przemocy domowej oraz stosujących przemoc.

identyfikowanie środowisk zagrożonych wystąpieniem przemocy domowej

 

- wizyty środowiskowe, rodzinne wywiady środowiskowe i wywiady w przedmiocie uzależnienia, monitorowanie środowiska lokalnego przez pracowników socjalnych /dane MOPS/,

- obserwacje i zgłoszenia pracowników szkoły w toku pracy z dziećmi i rodzicami /notatki służbowe, arkusze obserwacji/.

Oczekiwane rezultaty: rozpoznane środowisko lokalne, w tym czynników ryzyka przemocy, rodzin przezywających różnorakie kryzysy.

monitorowanie zjawiska przemocy domowej

 

- praca grup diagnostyczno- pomocowych /ilość grup powołanych przez ZI, plany monitoringu/,

- wizyty środowiskowe, rodzinne wywiady środowiskowe pracowników socjalnych /dane MOPS/,

- praca socjalna, zapewnienie różnych kanałów informacyjnych- telefoniczny, skrzynki korespondencyjnej ogólnodostępnej MOPS na zewnątrz budynku.

Oczekiwane rezultaty: znajomość dynamiki zjawiska przemocy domowej.

edukowanie w zakresie przemocy domowej:

- edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej, ze szczególnym uwzględnieniem grupy senioralnej i rodzin narodowości ukraińskiej

 

- program wychowawczy i profilaktyczny w szkole /ilość zajęć z uczniami i rodzicami /sprawozdanie z działań,

- działania współistniejące z inicjatywami GKRPA, w tym o charakterze zbiorowym /ilość zorganizowanych spotkań, festynów itp./,

- prowadzenie strony Zespołu Interdyscyplinarnego /statystyka strony, ilość postów/,

- gablota informacyjna w MOPS /ulotki, plakaty, informatory/,

- praca asystenta rodziny /plany pracy z rodzinami/,

- kampania informacyjna dla seniorów /ulotki- kolportaż przez MOPS opiekunki środowiskowe i Koło Emerytów i Rencistów/.

Oczekiwane rezultaty: adresaci programu posiadają rzetelną wiedzę na temat przemocy domowej- jej form, przejawów, możliwości pomocy osobom doznającym i stosującym przemoc, pracy instytucji pomocowych, przepisów prawa i właściwego reagowania na przemoc, seniorzy posiadają wiedzę i umiejętności reagowania na zachowania o znamionach przemocy domowej, w tym w formach ekonomicznych, zaniedbywania (rozszerzenie pojęcia przemocy domowej).

 

budowanie społeczności wyznającej wartość wolności od przemocy w rodzinie:

- uwrażliwienie społeczności lokalnej na problem przemocy w rodzinie,

- promowanie modelu rodziny wolnego od przemocy.

- działania współistniejące z inicjatywami GKRPA, w tym o charakterze zbiorowym /ilość zorganizowanych spotkań, festynów itp./,

- prowadzenie strony Zespołu Interdyscyplinarnego /statystyka strony, ilość postów/,

- gablota informacyjna w MOPS /ulotki, plakaty, informatory/,

Oczekiwane rezultaty: adresaci programu posiadają przekonania wspierające wartość wolności od przemocy, przejawy przemocy domowej są traktowane jako niepożądany element życia społecznego.

 

profilaktyka w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

- program wychowawczy i profilaktyczny w szkole /ilość zajęć z uczniami i rodzicami /sprawozdanie z działań,

- działania współistniejące z inicjatywami GKRPA, w tym o charakterze zbiorowym /ilość zorganizowanych spotkań, festynów itp./,

- prowadzenie strony Zespołu Interdyscyplinarnego /statystyka strony, ilość postów/,

- gablota informacyjna w MOPS /ulotki, plakaty, informatory/,

- praca asystenta rodziny /plany pracy z rodzinami/

- kampania informacyjna dla seniorów /ulotki- kolportaż przez MOPS opiekunki środowiskowe i Koło Emerytów i Rencistów/.

Oczekiwane rezultaty: adresaci programu dobrowolnie korzystają z różnych form pomocy w celu rozwiązywania trudnych sytuacji życiowych i osobistych.

 

Rozdział 8.

MONITOROWANIE PROGRAMU

§ 8.

Monitorowanie programu będzie się odbywało poprzez zbieranie informacji od członków Zespołu Interdyscyplinarnego, co umożliwi wgląd w realizację podejmowanych działań, ocenę ich skuteczności oraz podejmowanie działań korygujących i. Na każdym etapie realizacji członkowie ZI, jak również inni pracownicy podmiotów współpracujących mogą zgłaszać swoje uwagi i opinie o programie wnoszone do protokołu posiedzenia ZI. Za monitoring realizacji programu odpowiedzialny jest Zespół Interdyscyplinarny.  

 

Rozdział 9.

EWALUACJA PROGRAMU

§ 9.

Ocena realizacji programu nastąpi w rocznych przedziałach czasowych i zostanie sporządzona na podstawie informacji pozyskanych od podmiotów współpracujących  w Zespole Interdyscyplinarnym. Ewaluacja końcowa nastąpi pod koniec 2026r. Z ewaluacji zostaną sporządzone wnioski, które posłużą do konstruowania programu na kolejne lata. Podmiotem odpowiedzialnym za zaplanowanie i zrealizowanie ewaluacji będzie Zespół Interdyscyplinarny w Krynicy Morskiej.

 

 

Rozdział 10.

SPRAWOZDAWCZOŚĆ

§ 10.

Zespół Interdyscyplinarny do dnia 31 marca każdego roku przedłoży Radzie Miejskiej w Krynicy Morskiej sprawozdanie z realizacji niniejszego programu.

 

 

Rozdział 11.

FINANSOWANIE PROGRAMU

§ 11.

Program będzie finansowany ze środków budżetu Gminy Miasta Krynica Morska, dotacji oraz ze środków pozabudżetowych pozyskanych z innych źródeł. Poszczególne podmioty realizujące zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej będą finansowały działania zgodne z programem w ramach własnych środków finansowych.

Zegar

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

GKRPA

Nieodpłatna pomoc prawna

Na terenie powiatu nowodworskiego funkcjonują 2 punkty, w których można skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej:

- ul. Warszawska 28B, 82-100 Nowy Dwór Gdańsk i- budynek Sądu Rejonowego w Malborku- I piętro - czynny od poniedziałku do środy w godzinach  9:00-13:00,

czwartek w godz. 11:30 - 15:30

piątek w godz. 9:00 - 13:00

- ul. Morska 11, 82-103 Stegna - budynek Domu Pomocy Społecznej "MORS"- czynny :

poniedziałek 15:30 - 19:30

wtorek, środa 13:30 - 17:30

czwartek 8:00 - 12:00

piątek 13:30 - 17:30

 

OGÓLNOPOLSKIE POGOTOWIE DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE "NIEBIESKA LINIA"

TEL. 800 12 00 02 INFOLINIA CZYNNA CAŁĄ DOBĘ

OGÓLNOPOLSKI TELEFON ZAUFANIA - UZALEŻNIENIA TEL. 800 199 990 TELEFON BEZPŁATNY, CZYNNY CODZIENNIE W GODZ. 16.00 - 21.00

TELEFON ZAUFANIA DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD CZYNNOŚCI. CZYNNY CODZIENNIE W GODZ. 17.00 - 22.00.STAWKA ZA POŁĄCZENIE WG TARYFY OPERATORA